ابراهیم سحرخیز در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم درباره علل افت تحصیلی دانش آموزان اظهار داشت: افت تحصیلی دانش‌آموزان دلایل متفاوتی دارد، هدایت تحصیلی نادرست یکی از دلایلی است که موجب افت تحصیلی می‌شود چرا که دانش آموز رشته‌ای را انتخاب می‌کند که متناسب با سطح استعدادهای او نیست و در حقیقت رشته تحصیلی به اصرار خانواده به او تحمیل می‌شود.

وی افزود: برخی خانواده‌ها اصرار فراوانی دارند که فرزندشان در رشته ریاضی یا تجربی تحصیل کند در حالیکه سطح استعداد و پایه تحصیلی دانش‌آموز متناسب با این رشته‌ها نیست اما به اجبار والدین وارد این رشته‌‌ها می‌شود در چنین شرایطی گویی بار سنگینی را بر دوش دانش‌آموز گذاشته‌ایم.

معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه برخی خانواده‌ها برای جبران افت تحصیلی فرزندان خود به معلم خصوصی متوسل می‌شوند، گفت: از سوی دیگر برخی خانواده‌ها نیز هستند که داشتن معلم خصوصی برای فرزندشان را نوعی برند می‌دانند یعنی ممکن است فرزندشان به لحاظ درسی مشکلی هم نداشته باشد اما پدر و مادر اصرار دارند که حتما فرزندشان معلم خصوصی داشته باشد.

** افت تحصیلی به دلیل انتقال نامناسب مطلب درسی از سوی معلم

سحرخیز ادامه داد: وقفه تحصیلی نیز یکی دیگر از عواملی است که به افت تحصیلی می‌انجامد یعنی ممکن است یک دانش‌آموز به دلیل بیماری مدتی را به مدرسه نرفته باشد در چنین شرایطی نیز خانواده‌ها برای جبران این وقفه تحصیلی به معلم خصوصی روی می‌آورند.

وی تصریح کرد: تفاوت میان مدارس نیز نکته دیگری است که برخی خانواده‌ها را مجبور به استفاده از معلم خصوصی می‌کند یعنی در برخی مدارس، معلم آن طور که باید رسالت خود را انجام نداده و مطلب را به درستی منتقل نمی‌کند در چنین شرایطی دانش‌آموز با افت تحصیلی مواجه شده و خانواده‌ها برای جبران ضعف دانش آموز خود از معلم خصوصی استفاده می کنند.

معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه کنکور نیز در رونق بازار کلاس و معلم خصوصی سهم دارد، گفت: این تصور در برخی خانواده‌ها ایجاد شده که اگر فرزندشان یک جلسه با فلان معلم خصوصی داشته باششد معجزه شده و در کنکور پذیرفته می‌شود.

سحرخیز تصریح کرد: برخی معلمان نیز دانش آموزانشان را به عنوان شاگرد خصوصی می‌پذیرند در چنین شرایطی دانش آموز به نمونه سوالات معلم اشراف پیدا می‌کند و می‌تواند در امتحان نمره خوبی کسب کند که این موضوع نگران کننده است.

وی با اشاره به اینکه در نظام سالی واحدی دانش آموز 3 سال زمان دارد تا دیپلم بگیرد، گفت: یک دانش آموز برای کسب دیپلم باید 96 واحد درسی را طی کند و 3 سال فرصت دارد در این میان برخی دانش‌آموزان در مدت زمان 4 یا 5 سال موفق به گذراندن این واحدها و کسب دیپلم می‌شوند که در چنین شرایطی صحبت از افت تحصیلی می‌کنیم.

معاون آموزش متوسطه ادامه داد: دانش آموزی که استعداد ریاضی ندارد اما رشته ریاضی را برای تحصیل انتخاب کرده، معلوم است که برای گذراندن واحدهای درسی و کسب دیپلم با مشکل مواجه می‌شود، برای انتخاب صحیح رشته تحصیلی باید استعدادهای دانش آموز را به درستی شناسایی و زمینه باروری او را فراهم کنیم اما مکانیزم فعلی هدایت تحصیلی نمی‌تواند به خوبی استعدادهای دانش آموز را شناسایی کند.


مشاوره درسی تحصیلی ,معلم ,دانش ,خصوصی ,افت ,خانواده‌ها ,افت تحصیلی ,معلم خصوصی ,دانش آموز ,در چنین ,برخی خانواده‌ها ,معاون آموزش متوسطه ,معلم خصوصی داشتهمنبع

امروز آخرین فرصت انتخاب رشته‌های با آزمون دانشگاه آزاد

۸۰ درصد قبولی‌های کنکور به ۵ تا ۶ استان اختصاص دارد

۶ نکته‌ مهم برای انتخاب رشته دانشگاه

نتایج اولیه کنکور فردا اعلام می‌شود

کنکوری‌ها زمان را از دست ندهند، تمرین تست‌زنی کنند

آزمون‌های کنکور دبستان‌ها محیط مدرسه را کسالت‌آور کرده است

هیجان نوجوانان را با کلاس تست‌زنی کنترل نمی‌کنیم

مشخصات

آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین جستجو ها

صادرات و واردات فیلم , اهنگ , خبر , سریال کلینیک زیبایی پوست و مو , کلینیک لیزر مو فروشگاه اینترنتی دنیای فیلم و سریال افزونه Jannah رونیکاشاپ لایو فا - سرویس پخش زنده ارزانی لوازم یدکی لودر کوماتسو